Στον Όμιλο Τεχνίτες του Λόγου εφαρμόζονται οι μέθοδοι της σύγχρονης παιδαγωγικής (π.χ. συμπερίληψη, βιωματική μάθηση, ερευνητική-ανακαλυπτική μάθηση κλπ), αφού στο πλαίσιο της προετοιμασίας των μαθητών/τριών αξιοποιούνται κατακτημένες γνώσεις τους, μέσω της προσέγγισης διαφορετικών πηγών (ανάγνωση εντύπων, ιστοεξερεύνηση κ.ά.), και καλλιεργούνται οι κοινωνικές τους δεξιότητες.
Τίτλος του ομίλου |
ΤΕΧΝΙΤΕΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ |
Θεματική/ές που εντάσσεται ο όμιλος |
ΡΗΤΟΡΙΚΗ |
Αριθμός ωρών ομίλου ανά εβδομάδα |
2 ώρες |
Τάξη ή τάξεις που απευθύνεται ο όμιλος |
Α, Β, Γ Λυκείου |
Εκπαιδευτικοί –Παιδαγωγικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα |
1. ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ 2. ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ 3. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗΣ 4. ΕΞΑΣΚΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ 5. ΣΥΣΦΙΓΞΗ ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ 6. ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ , ΠΟΛΙΤΕΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΟΤΗΤΑΣ 7. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ
|
Διδακτική μεθοδολογία |
ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ, DEBATE (ΔΙΤΤΟΙ ΛΟΓΟΙ, ΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΡΕΚΛΑ, ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ , ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΡΑΜΑ, ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΡΟΛΩΝ, ΙΔΕΟΘΥΕΛΛΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ ΙΔΕΟΘΥΕΛΛΑ, ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΩΝ ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΩΝ ΚΑΠΕΛΩΝ, ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ, ΕΙΚΟΝΙΚΕΣ ΔΙΚΕΣ |
Αναλυτικό Πρόγραμμα (με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησής σε ετήσια βάση, δηλ. από 15 Οκτωβρίου μέχρι και 2 εβδομάδες πριν τη λήξη των μαθημάτων) |
1η εβδομάδα: Ενημέρωση των μαθητών για τις θεματικές και τους στόχους του προγράμματος .Συζήτηση για τις δικές τους προσδοκίες από το Πρόγραμμα. 2η εβδομάδα: Ρητορικά βιωματικά παιγνίδια. Βιωματικά παιχνίδια ανάληψης ρόλων. Παγωμένες εικόνες. Η Γλώσσα του Σώματος. Νοηματική απόδοση κειμένου. 3η εβδομάδα: Προσχεδιασμένος προφορικός λόγος. Κανόνες ορθοφωνίας 4η εβδομάδα: Γνωριμία και εξάσκηση στην ερμηνευτική ανάγνωση. 5η εβδομάδα: Γνωριμία με το αγώνισμα της συζήτησης στρογγύλης τραπέζης. 6η - 8η εβδομάδα : Τεχνικές ιδεοθύελλας, αυθόρμητου λόγου και σκεπτόμενων καπέλων. Ανακριτική καρέκλα, επεξεργασία θεμάτων με την τεχνική των διττών λόγων (επαναλαμβανόμενη δραστηριότητα κάθε δεύτερο δίωρο). 9η εβδομάδα: Γνωριμία με τo STEM. 10η εβδομάδα: Φιλική συνάντηση ερμηνευτικής ανάγνωσης. 11η – 13η εβδομάδα: Εικονικές δίκες (Συνεργασία με την ομάδα Εικονικών Δικών Πρωταγόρα ”Άφιξις”). 14η εβδομάδα: Κοινή προπόνηση με τα συνεργαζόμενα Λύκεια. 15η εβδομάδα: Συμμετοχή στους Διασχολικούς Αγώνες Ρητορικής Τέχνης των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Αυγουλέα - Λιναρδάτου 16η εβδομάδα: Εκπαιδευτική επίσκεψη. 17η εβδομάδα: Συμμετοχή στους τριήμερους Αγώνες Ρητορικής Τέχνης του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος PIERCE 18η – 20η εβδομάδα: Εξάσκηση σε όλα τα ρητορικά αγωνίσματα. 21η εβδομάδα: Συμμετοχή στις ΑΝΤΙΛΟΓΙΕΣ (Αγώνες Ρητορικής.) 22η εβδομάδα: Εβδομάδα αναστοχασμού και αξιολόγησης του Προγράμματος |
Διδακτικό υλικό (έντυπο και ηλεκτρονικό) |
Σχολικά βιβλία Έκφρασης Έκθεσης και Λογοτεχνίας Α, Β και Γ Γενικού Λυκείου, Κοινωνιολογία Γ Λυκείου, Λεξικά, φάκελος / ντοσιέ θεμάτων προηγούμενων ετών, διαδίκτυο, εκπαιδευτικές σελίδες στο διαδίκτυο. Αγωγή προφορικού λόγου (διδακτορική διατριβή Β. Λουτριανάκη). Πειστικός Λόγος. S. Toulmin: Το επιχείρημα. Έντυπος και ηλεκτρονικός τύπος. |
Τρόπος επιλογής μαθητών/τριών (6-12 μαθητές/τριες με δυνατότητα υπέρβασης ανωτάτου ορίου) |
Το προσωπικό ενδιαφέρον. Αν προκύψει μεγαλύτερος αριθμός υποψηφίων, θα διεξαχθεί κλήρωση. |
Τρόποι αξιολόγησης μαθητών |
Α. Συστηματική παρακολούθηση (δεν μπορεί να απουσιάζει πάνω από οκτώ ώρες). Β. Η τήρηση των αρχών του Ομίλου. Γ. Τα αποτελέσματα της συμμετοχής τους στους αγώνες. |
Προτεινόμενο ωρολόγιο πρόγραμμα ομίλου (ημέρα/ώρα έναρξης/ώρα λήξης) |
Πέμπτη 14:15 – 15:45 |
Τόπος διεξαγωγής ομίλου |
3ο ΓΕΛ ΑΙΓΑΛΕΩ – Αμφιθέατρο, αίθουσα 1.
|
Ειδικοί εξωτερικοί συνεργάτες |
ΕΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, Εκπαιδευτικοί του ιδίου και άλλων σχολείων. |
Συνεργασίες (ιδρύματα, οργανισμοί, σχολεία, φορείς, πρόσωπα κ.ά.) |
1.ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΡΗΤΟΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 2. ΕΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 3.ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ (ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ). 4. ΔΙΑΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΑ: 4Ο ΓΕΛ ΑΙΓΑΛΕΩ, ΠΡΟΤΥΠΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΝΑΒΡΥΤΩΝ, 1Ο ΓΕΛ ΠΑΠΑΓΟΥ, ΠΡΟΤΥΠΟ ΛΥΚΕΙΟ ΙΩΝΙΔΕΙΟΥ ΣΧΟΛΗΣ, ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΔΟΥΚΑ, ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΠΟΛΥΤΡΟΠΗ ΑΡΜΟΝΙΑ, ΕΛΛΗΝΟΓΑΛΛΙΚΗ ΠΕΙΡΑΙΑ JEANNE D ARC, 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΧΑΪΔΑΡΙΟΥ. 5. ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑ 6. ACTION AID 7. ΔΙΚΤΥΟ ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ Freinet, Παιδαγωγική Ομάδα Σκασιαρχείο. 8. EUDEC (ευρωπαϊκά σχολεία για τη δημοκρατία).
|
Εκπαιδευτικές επισκέψεις |
Συμμετοχή στο Μαθητικό Ευρωπαϊκό Συνέδριο (εφόσον υπάρξει ενδιαφέρον και δυνατότητα). Επίσκεψη στον χώρο της Πνύκας, επίσκεψη στο Πολιτιστικό Ίδρυμα Δελφών, επίσκεψη στο Ίδρυμα Θεοχαράκη. |
Αποτίμηση προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων |
Εσωτερική διαμορφωτική και τελική αξιολόγηση. Εργαλεία: ερωτηματολόγια, ημερολόγια αναστοχασμού. |
Παραδοτέα |
α) Έκθεση πεπραγμένων – αυτοαξιολόγησης, β) το «Βιβλίο παρουσιών» του Ομίλου, γ) κατάσταση μαθητών που ολοκλήρωσαν επιτυχώς την παρακολούθηση του Oμίλου, δ) βιβλίο ύλης, ε) φωτοαντίγραφα των πιστοποιητικών επιτυχούς συμμετοχής και στ) e book με δημιουργίες των μαθητών κατά τη διάρκεια των συναντήσεων. Διάχυση του προγράμματος της ρητορικής στα όμορα Γυμνάσια. |